کیوکوشین کای کاراته ، آشنائی بیشتر با کیوکوشین کای و کیوکوشین کان Kyokushin kaikanمطلب ارسالی ازنیوشاااااا
نوشته شده توسط :

 

کاراته چیست؟

لطفا یک لحظه تامل کنید حتما فیلمهای پرزد وخورد یادتان می آید یا تصویر شخصی که لباس سفید پوشیده ومبارزه می کند شاید تصویر یک فرد خشن وقلدر را دارید که بیخودی فریاد می کشد یااینکه فکرمی کنید کاراته یک ورزش بسیار خطرناک و آسیب رسان جسمی است که روحیه خشونت را در انسان تقویت می کند وباید به آگاهی تان برسانم کلیه مطالب بالا نادرست می باشد.

اساسا کاراته ورزش نیست بلکه راهی است برای تندرستی وسلامتی جسمی وپالایش روحی از آلودگی ضد انسانی ودر نهایت دست یابی به یک زندگی آرام و بهتر، یعنی بوسیله تمرینات انسان ساز کاراته شخص تبدیل به فردی کامل تر و با شخصیت والا و مکارم اخلاقی باارزش بشود کاراته نوعی فلسفه زندگی است که در دو بعد تن و روان بطور موازی گسترده وفعال است.

نخست اینکه با تمرینات مستمر و منظم ورزشی که همگی بربنیان علمی وفیزیکی حرکتی ومفاصل واندامهای بدن استوارند شخص کاراته کابعد از چند ماه به شکلی منطقی دارای عضلات ومفاصل قوی وبدنی با استقامت فوق العاده خواهد گردید وچون این تمرینهابراساس اصول علمی حرکت شناسی مفاصل بدن پایه ریزی شده ازاین روآسیب پذیری شخص ورزشکاردرطول تمرین تقریبا به میزان صفرمی رسد وازطرفی دیگربخاطراین که درطول جلسه های تمرین هنرجوی کاراته شناختی نسبی پیرامون فیزیولوژی بدن وحرکات ورزشی پیدا می کند خود وی نیز تا حدود زیادی در رابطه باانجام حرکتهای مضروغلط محتاط شده وازکژروی خود دارای می کند سوم بدلیل اینکه ماهیت اصیل کاراته برمبنای تواضع وفروتنی وادب واحترام متقابل بین افراد ودوری ازخشونت بناشده وبراجرای درست این اصول تاکید ورزیده می شود شخص کاراته کا ناخود آگاه در مسیر اعتلای انسانی رشد کرده وارتفاء فکری پیدا می کند و حتی اگر درابتدا شرور بوده وبا نبتی شربه کاراته رو آورده باشد بعد از مدتی بطورمنظم وطبیعی اصلاح گشته وبه سمت خیر تغییرجهت می دهدوچون فنون کاراته برپایه حرکت مفاصل و بسیارنرم و سبک بصورت لحظه ای انجام می گردد و هیچ فشار اضافه بر توان به شخصی وارد نمی آورد از این روکودکان6-5 ساله تاافراد سالمند چه زن وچه مرد به راحتی قادر به تمرین ویادگیری کاراته خواهند بود بطورکلی کاراته باعث می شود شخص ازنظر فیزیکی دارای جسم سالم وتندرستی گردد عضلات قلب قوی وحجیم گردند حجم ریه در اثردم وبازدم زیاد افزایش یافته وهوای مانده داخل شش ها به خوبی تخلیه شود معده وروده عمل هضم ودفع را بهتروسریعترانجام خواهدداد به وسیله عرق کردن سموم بدن مرتب دفع شده وسلامت جسمی سرحالی ونشاط بی اندازه ای رابه شخص کاراته کاارزانی می دارد شخص که کاراته کار می کند بهتر وبسیار بیشتر از اشخاص دیگر قدرت فراگیری و درک ذهنی دارد و آماده فعالیتهای گوناگون مغزی (درس خواندن . مطالعه و ...) خواهد بود.از نظر روانی نیز علاوه بر تمرین مکرر و اصرار دائم مربی به حفظ تواضع و احترام متقابل اجتماعی موضوعاتی نظیر اعتماد به نفس- تقویت اراده- حس نوع دوستی - همکاری متقابل - از بین بردن ترس - اجتناب از خشونت و پرخاش گری - رفتار ملایم - مطالعه -آرامش فکر و ذهن و تخلیه مشکلات روانی- صمیمیت و نهایتا گسترش دوستی در شخص کاراته کا تقویت شده و انگیزه بیشتری نسبت به پرورش و آموزش خود نشان خواهد داد و همانگونه که دارای جسمی متناسب و نیرومند میگردد. دارای روحی بزرگ و طبعی والا و درکی وسیع و به غایت شانی بلند مرتبه در مراتب عالیه اجتماعی و انسانی خواهد شد.جسمی قوی و نیرومند جایگاه مغزی قوی و فکر و شعوری توانمند خواهد بود. دوست عزیزی که به کلاس کیوکیوشین کاراته آمدهای امیدواریم در مدتی که به تمرین مشغول خواهید بود استفاده مطلوبی از کلاس ببرید و شاهد پیشرفت شما تا درجه های بالا باشیم .کیوکوشین که مخفف شده جمله (کیوکوشین کای کان کاراته دو) می باشد. یکی از سبکهای کاراته است.کاراته که امروزه در قالب ورزش عرضه می شود در طول سالیان و قرون متمادی و قدم به قدم جمع گشته تا مجموعه ای به شکل امروزین آن شده است.

البته کاراته در شکل کنونی انش توسط استاد فوناگوشی گیچین مبتکر سبک شوتوکان حدود 60 الی70 سال پیش معرفی شده.




با لباس سفید و درجه بندی کمربندها، در ابتدا تنها کمربند سفید- سبز - قهوهای و سیاه در رده بندی کلاسهای کاراته استفاده می شد باگذشت سالها افراد با سابقه وپیش کسوت که سالیان زیادی به امر یادگیری و آموزش کاراته مشغول بودند.با انجام تغییراتی در چگونگی اجرای فنون و نوگرائی و ابداع کردن تکنیکهای جدید و مدرن تر بانی پیدایش سبکهای جدید و نوئی شدند.از آن جمله مرحوم ماسوتاتسواویاما در سالیان دور بنیانگذار سبک کیوکوشینکای شد.

جمله کیوکوشینکای به معنای راهی به سوی نهایت حقیقت می باشد.


در کلام رایج تنها از جمله کیوکوشین استفاده میکنیم به معنی نهایت

 

اویاما که بود؟

شاید به جرئت بتوان استاد ماسوتاتسو اویاما این مرد اسطوره ای هنر های رزمی را پیشرومعرفی هنر های رزمی مشرق زمین در جهان معرفی کرد.

این استاد کره ای الاصل که نام اصلی اش "جوی یونگ اوی" میباشد در سال 1923 در جنوب غربی کره متولد شدودر سال1930به اتفاق خانواده اش به ژاپن مهاجرت کرد و در آنجا به تحصیل و ورزش همت گماشت. اویامای جوان در 17 سالگی موفق به کسب دان 2 در کاراته شدوپس از گذراندن دوره خدمتش در ارتش دوباره به تمرین کاراته روی آورد


اویاما پس از 40 سال مطالعه و تحقیق جامع بنیانگذار سبکی در کاراته شد که در واقع تلفیقی بود ازکاراته ژاپنی کنپوی چینی و ته کیون کره ای.


این سبک بعد ها نام کیوکوشین را به خود گرفت ودر حال حاضر این هنر دراقصی نقاط جهان تدریس و تمرین میشود.

اگر بروس لی با بازیگری استادانه اش در فیلمهای رزمی سهمی عمده در شناساندن این هنر ها خصوصا کونگ فو در جهان داشت. استاد اویاما این نقش را سال ها پیش از بروس لی یعنی در سال 1950 در جریان اولین نمایش مبارزه ای خود که با یک گاو نر وحشی در شیکاگو انجام داد به نمایش گذاشت.





در این نمایش استاد در مبارزه ای نفس گیر از پس این گاو وحشی برآمد وبا شکستن وسپس بیرون کشیدن شاخ گاو توانایی های فردی خویش را به نمایش گذاشت.به طوری که بعد ها به اویامای گاو کش مشهور شد.

استاد اویاما مولف چندین کتاب نظیر "کاراته چیست؟" و"کاراته پیشرفته" نیز میباشد.ایشان به موازات فعالیتهای انتشاراتی به اقصی نقاط جهان مسافرت میکرد و به معرفی و نمایش هنر رزمی مخصوصش همت می گماشت.

استاد اویاما سر انجام در 72 سالگی(1994)میلادی وپس از 63 سال زندگی آمیخته با ریاضت در هنر های رزمی به علت عارضه ریوی دار فانی را وداع گفت.
کیوکوشین کان کاراته

 



 

تاریخچه کيوکوشين کان
در دهه پس از مرگ ماسوتاتسو اوياما ، سازمان بين المللي کيوکوشين کاي کان کاراته با دوازده ميليون عضو که وي بنيانگذار آن بود چندين بار به سازمان هاي کوچکتري تقسيم شده است. در سال 2002 هاتسو روياما ،‌ يکي از اولين شاگردان سوساي اوياما به همراه بسياري از دوستان و طرفدارانش از بزرگترين گروه طرفداران سوساي در آن زمان ، يعني کيوکوشين کاي کان ،‌جدا شده و تشکيلات جديدي به نام کيوکوشين کان را بنيانگذاري نمودند.
هاتسو روياما حدود يک دهه سعي داشت از رهبر جوان کيوکوشين کاي کان (شوکي ماتسويي) که پانزده سال کمتر از وي سابقه فعاليت داشت حمايت کند اما در نهايت مجبور شد اين حقيقت را بپذيرد که اين تشکيلات آنطور که ماس اوياما پس از مرگش مي خواسته هدايت نشده است. ماس اوياما ، قهرمان افسانه اي کاراته بارها گفته بودکه مهمترين عنصر کيوکوشين کاراته رفتار صحيح ، نزاکت ،‌اوس و حسن نيت در کنار روحيه جنگجويي است.
در زمان حيات ماس اوياما هيچ شکي در اذهان و دل هاي مردم ژاپن وجود نداشت که کيوکوشين قدرتمندترين سبک کاراته در جهان است.

روياما و ديگران مي دانستند دليل اين امر آن است که سوساي اوياما بر اجراي واقعي تکنيک هاي کاراته تأکيد مي ورزيد. ماس اوياما يک سبک فول کنتاکت را در رقابت ها پايه گذاري کرد تا روح واقعي کاراته را به همه بشناساند اما موفق نشد کاملاً اين کار را انجام دهد.
رقابت‌هاي به سبک کيوکوشين براي تقويت روحيه «پيروزي به هر قيمت» محل مناسبي است اما بهاي اين پيروزي هنوز از نبرد واقعي مرگ و زندگي براي دفاع از خود فاصله دارد. براي مثال جهت محبوب‌کردن سبک ماس اوياما ، ضربات مشت به سر از رقابت‌هاي کيوکوشين حذف شدند. دليل اين که مبارزين کيوکوشين که توسط ماس اوياما تعليم مي ديدند قويترين مبارزين بودند. اين بود که آنها براي دفاع شخصي در شرايط واقعي آموزش مي ديدند و سپس آموخته هاي خود را درمحيطي کم خطرتر يعني ميدان مسابقات به نمايش مي گذاشتند. اما تا سال 2002 شيهان روياما و ديگران دريافته بودند تاکيد سوساي بر واقعي بودن آموخته هاي هنرجويان را فراموش شده و تنها به برگزاري مسابقات معطوف شده است.
در نتيجه ؛ هاتسو روياما و ديگر مربيان ارشد و عاقل‌تر کيوکوشين کاراته مانند شيهان تسويوشي هيروشيگه (که رکورد تعليم بيشترين قهرمانان جهان در مقايسه با ديگر مربيان را داراست) متوجه شدند که تحت مديريت فعلي کيوکوشين ، اين سبک در حال از دست دادن قدرت خود است. با گذشت ده سال از مرگ سوساي اوياما و افول کيوکوشين ، اين سبک ديگر قدرتمندترين سبک کاراته نبود.
بدين ترتيبت شي هان روياما و شيهان هيروشيگه و بسياري ديگر از طرفداران آنها از بزرگترين تشکيلات باقي مانده ازماس اوياما يعني کيوکوشين کاي کان جدا شده وکيوکوشين کان را با هدف بازگردانيدن کيوکوشين کاراته به همان سطح بالاي خود در دوران ماس اوياما تأسيس کردند. آنها با اين هدف سازمان جديد را تاسيس نمودند که تاکيد همچنان برآنچه که سوساي بر آن تاکيد مي ورزيد يعني روحيه دوستي ، اوس و حسن نيت باقي مانده واز طرف ديگر آنچه که مدنظر سوساي اوياما بود يعني به کارگيري آموزه‌هاي کاراته در شرايط واقعي و دوري جستن از انگيزه هاي مالي از برگزاري مسابقات محقق شود.
يکي از گام‌هاي نخستين هاتسوروياما در بدو تشکيل کيوکوشين کان ، بنيانگذاري مجدد بنياد کيوکوشين شوگاکوکاي ماس اوياما بود که در وصيت وي نيز ذکر شده بود. ماس اوياما اين بنياد غيرانتفاعي را سال‌ها پيش در ژاپن تأسيس نمود تا جسم ، ذهن و روح جوانان ژاپني را تقويت کرده و در عين حال آرمان‌هايي که در جهت ايجاد صلح جهاني موثر بودند را به پيش ببرد. در واقع هدف از تأسيس اين سازمان غيرانتفاعي و مورد تأييد دولت ژاپن اين بود که نگذارد پول وماديات حقيقت غائي وآرمان‌هاي والاي طريق کيوکوشين را خدشه‌دار کند. ماس اوياما هنگام مرگش وصيت کرد که پيروانش بايد بنياد وي را دوباره پايه ريزي کنند و عدم انجام اين کار دليل ديگري بود که روياما و ديگران تصميم به جداشدن از تشکيلات وپيروي از طريقي که اوياما مي‌خواست گرفتند. اعضاي هيئت مديره بنياد کيوکوشين شوگاکوکاي که همگي از مشاوران مورد اعتماد ماس اوياما در زمان حياتش هستند از کيوکوشين کان روياما حمايت مي کنند.
در طول پنج سالي که کيوکوشين کان تأسيس شده ، بيش از شش هزار کاراته کاي ژاپني به حمايت از آن که پنجاه شعبه و باشگاه هاي زيادي درسراسر ژاپن دارد پرداخته‌اند. به علاوه ، بيست و پنج شعبه آن نيز رسماٌ در خارج از ژاپن از جمله ايران ، روسيه ،‌ آفريقاي جنوبي ،‌کره ، قزاقستان و ايالات متحده آمريکا به فعاليت مشغولند.
در طول اين پنج سال کيوکوشين کان حامي مالي مسابقات وزني سراسر ژاپن که در سايتاما در شمال توکيو برگزار شده بوده است . همچنين تمام اعضاي کيوکوشين کان اولين دوره مسابقات کاراته آزاد جهاني کيوکوشين کان را که در ماه سپتامبر 2005 در مسکو برگزار شد جشن گرفتند.

در حال حاضر شیهان محسن آشوری رئیس کیوکوشین خاورمیانه و عضو هیئت رئیسه سازمان جهانی میباشد. شیهان داریوش باقری، شیهان افشین طباطبائی، و شیهان علی اکبر قاسمی نمایندگان رسمی سازمان در ایران هستند

تفاوت کیوکوشین با دیگر سبکها

غالب سبکهای کاراته از اصول پایه یکسانی استفاده می کنند مثل : درجه بندی- کمربند- لباس سفید- احترام(اوس-)ایستادنها (داچی) ضربات - دفاع و ... ولی تفاوت آنها با یکدیگر در چگونگی به کار گیری این اصول می باشد.

اصولا سبکهای کاراته را به دو دسته ایپون و اوپن یا غیر آزاد و آزاد تقسیم بندی میکنند.
یوکوشین یکی از سبکهای اولیه و اصلی گروه آزاد (اوپن) است در سبک کیوکوشین توجه خاصی روی قدرت بدنی و استقامت جسمانی وجود دارد از این رو بعد ازگذشت چند سال هنرجوی کیوکوشین دارای اندامی تنومند و عضلاتی بسیار قوی و قدرت بدنی زیادی خواهد شد.

البته علاوه بر مسائل جسمانی در ابعاد معنوی اصولی مانند نظم و انضباط ، دقت عمل- تمرکزذهنی- ادب و احترام - تواضع و فروتنی و دیگر مفاهیم عالیه انسانی و اجتماعی به طور مستمر تمرین و آموزش داده می شود.به طوری که در مقیاس عملی افراد رده بالا (کسانی که مدارج عالیه را در کاراته دارند)

از شخصیت اجتماعی قوی و با اعتماد بنفسی برخوردارند، دارای اخلاق نیکو و رفتار پسندیده میباشند و اکثرا در موقعیتهای اجتماعی خودشان موفق هستند و غالبا دارای تحصیلات عالیه بوده و از درک و شعور مقبولتری در مقایسه با دیگران برخوردارند.

به طور کلی بایستی یادآور شویم که در تجربه و عمل ثابت گردیده افرادی که به ورزش کاراته روی می آورند بعد از چند سال چنان شخصیتی والا و ارزشمند در کنار اندامی زیبا و قدرتمند پیدا میکنند که در حالت عادی انتظار چنین پیشرفت هائی از این افراد کمتر مدنظر بوده است.امیدوارم در عمل خود شاهدی به مدعاهای ما باشید.

دستیابی به شرایط ویزه معنوی و روانی کاراته مستلزم احاطه بر توانائیهای فیزیکی و جسمی است یعنی میبایستی با ممارست و پیگیری مدام اندامهای بدن را به گونه ای پرورش و رشد داد تا امکان یادگیری فنون و تکنیکهای پیچیده کاراته فراهم شود.

همه فنون کاراته بر مبنای علمی استوار است یعنی بنیانگذاران و پیشگامان با دقت نظر و مطالعه و تحقیق و رفع نواقص هر فن و اصلاح و تکمیل آن در طول سالیان متمادی و مطابقت آنها با روشهای علمی. پزشکی و حرکت مفاصل، کاراته را به شیوه امروزین به دست ما رسانده اند هرچند گاه نیز یک استاد با دیدی کارشناسانه و ارائه نظری تازه در باب یک یا چند حرکت با تکیه بر مفاهیم علمی کاراته را متحول نموده اند مرحوم استاد اویاما مبتکر سبک کیو کوشین یکی ازاین بزرگان بوده است کیوکوشین به معنای نهایت حقیقت و آن اشاره به این دارد که انسان باغلبه فیزیکی براندامهای جسمش ودستیابی به یک قدرت فنی وتوان بدنی فوق العاده بایستی به اعتلای روح وروان وابعاد معنوی خودش بپردازد تابه نهایت حقیقت (کمال) برسد چون کلیه اصول کاراته دارای منطق علمی است پس یادگیری وآموزش آن نیز بایستی براساس روشهای علمی وریاضی وتربیت بدنی صورت گیرد تابهترین بازده وکارائی حاصل شود چه عدم توجه به مطالب علمی ورزش امکان کزروی و وارد آوردن آسیب وناراحتی رابه دنبال خواهد داشت بطور مثال درحدود 6ماه طول می کشد تاعضلات-تاندونها و مفاصل یک فرد مبتدی از نظر فیزیکی آمادگی لازم راپیدا کند تامربی بتواند فنون خاص ودروس اصلی کاراته رابه وی آموزش دهد لازمه این مهم حضور مرتب وبی وقفه هنر جو در طول این مدت است البته اگر کسانی سابقه تمرینات ورزشی در رشته دیگری را داشته باشند مدت آمادگی جسمانی آنها کاهش خواهد یافت
کیوکوشین کای کاراته ، آشنائی بیشتر با کیوکوشین کای و کیوکوشین کان Kyokushin



کيوکوشين و کاتا

کاتا مجموعه اي از حرکات و تکنيکهاي تهاجمي و دفاعي است که به شکل نوعي رقص موزون به نظر ميرسد. وقتي يک کاتا به خوبي اجرا ميشود در واقع نظم دروني و هنر اجرا کننده را نشان ميدهد.

کاتاها به وسيله اساتيد بزرگ کاراته طراحي و ابداع شده اند تا با تمرين مدام، کاراته کا را قادر سازد در يک زمان با هشت حريف مبارزه کند.البته بدون به هم خوردن تعادل لازم و حالت بدن تا به راحتي بتواند ضربات فلج کننده يا کشنده را به حريف وارد کند.

در مسابقات هر کاراته کاي حرفه اي بايد توانايي نشان دادن مفهوم و معني هر حرکتي اعم از يک ضربه داچي يا تنفس را دارا باشد.

يک کاتا روي خوب کسي است که بتواند با کيفيت عالي اجراي ضربات و حرکت اين پيام را به داوران منتقل کند که او چقدر خوب و حرفه اي کاتا را اجرا کرده يا در واقع مبارزه کرده است.

کاتا در ميان اولين آموزش هاي هر شخصي در کلاس کاراته مي باشد. بزرگترين عامل در تشخيص ميزان مهارت واقعي يک کاراته کا چگونگي اجراي کاتا توسط اواست .

توانايي يک سن سي درياد دادن (آموزش) هنر کاراته در حقيقي ترين شکل آن دارا بودن شاگرداني است که کاتا را خوب و در سطحي عالي اجرا کنند.

يک هنرجوي کاراته مي پرسد؟ براي چه بايد کاتا ياد بگيريم؟
يک سرباز ميپرسد؟ براي چه ما بايد رژه برويم؟
استاد مي گويد:در طي آموزش خواهيد فهميد چرا؟



کاتا :

کاراته تمام وضعيت و چگونگي خود را از کاتا مي گيرد و بي توجهي نسبت به کاتا به اين معني است که هنرجو هيچگونه ارزش و جايگاهي را در کاراته به دست نياورده است. کاتا در شکل ظاهري مبارزه خيالي با دنياي غير واقعي است.اجراي يک سري حرکت شامل ضربه دست_ پا دفاع با داچي هاي مختلف در جهتها و حالتهاي متفاوت است

کاتا يکي ازارکان مهم کاراته است که دستيابي به معناي رواني و فکري يک مبارزه صحيح و تمرکز فکر و تقويت مفاصل و ماهيچه ها براي بيشترين کارائی فيزيکي شخص و پرورش انعکاسهاي سريع حرکتي وافزايش توانائي هاي واکنش لحظه اي در موقع دفاع از خود را به هنرجو نشان مي دهد .



ابعاد فيزيکي کاتا:

خيلي از ماهيچها و تاندونهاي مفاصل در حالتهاي عادي در اثر نداشتن بار اضافه مورد پرورش و تقويت قرار نمي گيرد ولي در هنگام اجراي يک کاتا به شکل صحيح و اصولي خود اين قسمت از اعضاي بدن تحت فشار قرار گرفته و تقويت مي شوند.چون اساس فن مبارزه بر پايه حرکتهاي سريع و واکنشهاي ناگهاني است از اينرو يک کاراته کا بايستي توانائي انقباض لحظه اي عضلات بدنش را داشته باشد.که به طور اصطلاح اين اصل را در کاراته به نام اصل نرمي به سختي (گوجوريو) مي نامند و يکي از راههاي بسيار مهم براي تقويت وملکه کردن آن در نظام بدن وضمير ناخودآگاه يک کاراته کا تمرينات مکررومرتب کاتا مي باشد.اجراي کاتا علاوه بر پياده کردن يک نظم وانضباط دررفتارهاي بدن باعث تمرکزذهن برروي فکري خاص وتقويت ناخودآگاه نيروي مغزي وانسجام ان ميگردد.چون هرکاتا در جهتهاي مختلف و زواياي مختلف تکنيک وديد انجام مي گيرد.از اينرو واکنش بدن وذهن را نسبت به چرخش درزواياي گوناگون واجراي سرعت تکنيک تقويت کرده وضمير ناخودآگاه ذهن به جهتها وزاويه هاي متفاوت اشنا شده و خو مي گيرد که اين آشنائي ضمير ناخودآگاه نقش بارزي دردفاع وحمله يک مبارزه بازي ميکند.ديگراينکه چون اجراي هرکاتامستلزم دقت وياداوري حرکت درجهت درست واجراي تکنيک صحيح ميباشد ازاين رو به ذهن فشار وارد می آورد ونيازبه تمرکزودقت زيادي دارد.اين تمرکزمداوم ذهن برروي فکرخاص(همان کاتا) به هنگام اجراي کاتاموجب تقويت وپرورش حواس مغزي شده وتمرين بسيار بسيار شايسته اي است براي پروراندن قدرت تمرکزذهني.تمرکزيکي از اصول اوليه کاراته مي باشد.مثلي است معروف که مي گويند هنگام اجراي کاتا اولأ باشخص اجراکننده صحبت نکنيد تا تمرکزش بهم نخورد وثانيأ اينکه شخص کاتارونده بايستي انقدرتمرکزذهن داشته باشد که به هيچ عنوان حتي اگر صدايش کنندنشنود وازحال روحاني کاتاخارج نشود.همانطورکه ما عضلات بازويمان مرتب ومکرر با زدن زوکي قوي مي کنيم. تمرکزمداوم نيروي مغزي برروي فکري خاص در ذهن نيز به هنگام اجراي کاتا باعث پرورش وافزودن بر توانايي نيروي فکري وذهن ما مي گردد و همچون مطالعه که انديشه را مي پرورانند موجب تقویت نيروي مغزي مي گردد.

موضوعاتي که هنگام اجراي يک کاتا بايستي مورد توجه قرار گيرند واصولأ کاتا به خاطرتقويت و پرورش آنها پايه ريزي شده است عبارتند از:
  1. تنفس
  2. زمانسنجی
  3. فاصله
  4. سرعت وقدرت( نرمي به سفتي )
  5. عکس العمل هاي کيمه ( تمرکز همه نيروها در يک نقطه )
  6. زان شين ( تمرکز نگاه يا هوشياري تا اخرين لحظه در برابر حريف)
  7. مرکزثقل
ريتم وآهنگ هرکاتا، ديد، کياي - هدف گيري يامنظور هرتکنيک بااحساس.همانگونه که يک هنرپيشه موقع اجراي نقش دريک فيلم يا نمايش حس آن نقش را ميگيرد و انچنان طبيعي و واقعي به ايفاي نقش مي پردازد که تماشاچي آن بازي گر را واقعي مي پندارد و در واقع اين هنر بازيگر است که اتن حس را از درون خود توسط نمايش به درون بيننده منتقل ميکند وهرچه بازيگري در اجراي نقشي باتجربه تر وازموده تر باشد ان احساس زودتر وراحتتر به تماشاچي راه ميآبد.

اين وضعيت در باره يک کاراته کا نيز صادق است کسي که کاتا اجرا مي نمايد بايستي انچنان حسي موقع اجراي کاتا به خود بگيرد تا بتواند معني ومفهوم هرتکنيک يا منظور از هر حرکتي را به راحتي به بيننده القاع کند پس اول خود مي بايد اجراي واقعي هر کتنيکي را احساس کند وهدف گيري درستي را از خود نشان دهد. به عنوان مثال اگر قرار است تکنيک موروتواچي اوکه را اجراکند بايستي بداند اين تکنيک براي چه وبه چه منظور اجرا ميشود وهدف ازاجراي ان چيست وحالت اجراي واقعي آن چگونه است. زاويه دست وبدن وقدرت دست چقدر وچطور است.

درکاتا انواع داچي ها (داچی= طرز ایستادن) تمرين شده وشخص کاراته کا درآن داچي تبحر کافي پيدا مي کند براي تمرين هر کاتا ابتدا چهارچوب اصلي کاتا داچي ها وتعادل وحرکت برروي داچي ها واجراي صحيح تکنيک تمرين ميشود وبعد ازچندي که شخصي مهارت کافي در صحت کامل اجراي تکنيک و تعادل بدني را بدست آورد.ميزان قدرت و سرعت لازم اجراي هر تکنيک را بايد افزايش داد . تا زمان اجراي آن تکنيک به حداقل ممکن برسد .

بايد بدانيد هرتکنيک يا دفاع يک زمان مشخصي در ماهيت وجودي اش دارد. هر کاتا داراي يک مفهوم معنوي است يعني اينکه مبتکر وابداع کننده ان قصد داشته انديشه ونيت وهدف خاصي راکه در ذهن داشته بيان کند.پي بردن به ان مقصود ذهني يکي از اهداف کاتا رومي باشد به اين شکل که کاراته کا علاوه برتوانايي کسب مهارت در مجاري فيزيکي صحيح واصولي کاتا بايد بتواند به آن نيروي فکري وذهني مقصود نيز دسترسي پيدا کرده و در بيان معنوي کاتا نيز تبحر و توانايي پيدا کنند

کاتا تمريني از يک سلسله حرکات از پيش تعيين شده است و آن نوعي تمرکز متحرک است يک کاراته کا هنگامي که يک کاتا را در حدي مقبول وتکامل يافته انجام ميدهد.در حين اجراي تکنيکهائي که قبلاٌ طرح ريزي شده و در يک چهار چوب مشخصي اجرا ميشوند. به نيت انجام هر حرکت تمام عضلات خاص آن حرکت را تحت کنترل دارد اين کنترل عضلاني با انجام حرکات نرم و حرکات سخت زماني بدست مي آيد که بدن در صحيح ترين حالت خود قرار گيرد.حرکتهاي نرم زماني خوب و دقيق اجرا مي شوند که عضلات در حال انبساط (شل) قرار داشته باشد، حرکتهاي نرم در مواقع نياز اوليه فنون سرعتي هستند يعني اجراي تکنيکهاي سرعتي احتياج به عضلاتي منبسط و مفاصلي بسيارنرم دارند

بسياري از تکنيکهائي که در کاتاها اجرا ميشوند ماهيتي سرعتي دارندلذا بسيار نرم و با عضلاتي منبسط اجرا مي شوند.حرکات سخت برعکس حرکات نرم براي اجرايشان لازم است عضلات بطور کامل منقبض باشند .که پايه اصلي تکنيکهاي تمرکز يا کيمه دار هستند که حداکثر قدرت و انقباض عضلات هنگام اجرا در آن لازم است. خيلي از حرکتهاي کاتاها نيز بر اين پايه استوار است البته در بعضي کاتاها هر دو نوع تکنيک وجود دارد ولي در بعضي کاتاها بيشتر تکيه يا توجه روي يکي از دو تکنيک با عضلات منقبض يا منبسط مي باشد.

البته براي تمرين کاتا بايستي يک هنرجوي کاراته ابتدا يک کاتا را با استفاده از حرکات نرم وعضلات منبسط به درستي و دقت لازم انجام دهد و پس از اين مرحله ميتواند آغاز به تمرين کاتا با حرکات تمرکزي و انقبض کند به اين معني که ابتدا همه تکنيکهاي کاتا را با تکيه بر اجراي منبسط عضلات انجام دهد (نرم) پس از آن تکنيکهاي منقبض را محکم و قدرتي تمرين کند يعني هر تکنيک را با سرعت و قدرت لازم اجرا کند

تا اين که بتواند در انتقال از تکنيک نرم به سخت تجربه کافي بدست آورد يعني قادر به اجرا حرکات نرم به سخت در حد عالي بشود در جاي مورد نياز سرعت کافي و مطلوب داشته باشد در جائي ديگر تمرکز و کيمه قوي و لازم کم کم در گذر ساليان به پايه هاي از اجراي کاتا ميرسد که بدنش آگاهي پيدا مي کند.يعني هنگامي که مي خواهد حرکتي انجام دهد ديگر نيازي به فکر کردن ندارد و تکنيک به خودي خود و با دقت و سرعت لازم اجرا ميشود و آنگاه وقتي به اين پايه مي رسد فکر و جسمش همانند يک واحد يکپارچه عمل ميکنند و تمام حرکات انجام شده يک کاتا در اين سطح در اصل تبديل به يک واکنش توام فکري - جسمي ميشود.

بهترين روش براي يادگيري يک کاتا عبارت است از :
  • 1- حرکت پاها و چرخشها را بياموزيد.
  • 2- حرکت دستها را ياد بگيريد.
  • 3 -حرکات پاها و دستها را تواماٌ ياد بگيريد.
  • 4 -بتدريج روشهاي تنفش (دم و بازدم) تمرکزها را در هر قسمت کاتا بياموزید.کاتا را تکميل و به حد کمال برسانيد.موقع کياي را ياد بگيريد.
  • 5 -در هر بار تمرين حد اقل سه بار پشت سر هم يک کاتا را اجرا کنيد.
بعد از يادگيري يک کاتا به چند روش ميتوان روي آن کاتا تمرين کرد.
  • 1- کاتا را بدون تکنيکهاي دست فقط حرکتهاي پا و داچي ها را انجام دهید.
  • 2- بدون حرکت در حالت ايستاده فقط تکنيکهاي دست را اجرا کنيد.
  • 3- کاتا را با چشم بسته و دقت کامل اجرا کنيد.
  • 4- چشمها را ببنديد و کاتا را در ذهن خود اجرا کنيد.
  • 5- کاتا را به صورت قرينه اجرا کنيد.
  • - کاتا را از آخر به اول اجرا کنيد.
  • 7- کاتا را با سرعت بسيار کم مانند فيلمي که کند نمايش مي دهند اجرا کنيد ولي کامل و دقيق و اصولي (اسلو موشن)
در صورتي که به صورتهاي فوق تمرين مي کنيد يک در ميان يک بار کاتا را کامل اجرا کنيد.

در کليه حالات کاتا سعي کنيد روي حرکتها و زاويه ها و تکنيکها فکر کنيد .تلاش کنيد پي به مقصود و منظور هر فن (به اصطلاح بونکاي آن) ببريد.استقرار صحيح داچيها جهت ها و ديد را موشکافانه برسي کرده و تجزيه تحليل کنيد.عيوب خود را به اين طريق ميتوانيد برطرف کنيد.

جلوي آينه کاتا اجرا کنيد تا بهتر و کاملتر بتوانيد نقصهاي خود را بررسي کنيد. از يک دوست خواهش کنيد تا کاتاي شما را ببينيد و نظر دهيد.

هنگام اجراي يک تکنيک تصور کنيد که آنرا در عالم واقع روي بدن يک حريف حقيقي انجام ميدهيد.
  • کاراته به ترتيب عبارت است از :
  • 1- کيهان
  • 2- کاتا
  • 3- کميته
يعني مقدمه کاتا کيهان است و مقدمه کميته کاتا در واقع اگر کيهان خوب تمرين کنيد کاتاي خوب خواهيد زد و اگر کاتا را خوب اجرا کنيد قادر به انجام کميته عالي خواهيد بود.

کاتا بايد حس شود و کم کم با گذشت زمان توسط ادراک يک کاراته کا جذب شود.استادان کاراته هيچ گاه سعي نداشتند با يک مشت کلمات کسي را وادار به درک و احساس چيزي کنند. بلکه همواره تلاش مي کردند تا تماشاگران خود را در يک شرایط عملي و ملموس و با ايجاد انگيزه رواني آماده پذيرش مطالب کنند.

سبکهاي گوناگون، کاتا هاي مختلفي دارند اين نکته را نيز بايد توجه داشت که يک سلسله حرکات و تکنيکهاي ويژه و مشخص زماني کاتا ناميده ميشود که بتوانند حالت رواني و فکري خاصي را در کاراته کا پديد آورند و يک هدف و منظور را دنبال کنند.

به هرحال چون آموزش کاتا مستلزم دقت و صرف وقت زيادي است از اينرو مربيان و استادان فن بايستي نسبت به يادگيري و مطالعه جزئيات آن زحمت فراواني را متحمل شوند تا بتوانند به خوبي از عهده تعليم کاتا بر آيند .هر کاتا با کاتاي ديگر موارد زيادي اختلاف و مشابهت دارند.يعني در مجموع مفهوم هر کاتا با ديگري متفاوت است همانگونه که اسم هر کاتا و معني آن نمايانگر اين تفاوت ميباشند معمولا اساتيد بزرگ علاوه بر يادگيري کاتا هاي گوناگون در يک يا دو کاتا تجربه و مهارت فوق العاده اي پيدا ميکنند که همين امر موجب مي شود در هنگام اجراي آن کاتا که شخصاٌ علاقمند هستند به زيبائي شگرفي دست پيدا کنند.

البته با وجود تفاوتهاي عنوان شده همه کاتاها در چند چيز مشترک هستند.
  • 1- مراسم آغازين کاتا
  • 2- اجراي دقيق کاتا.
  • 3- مراسم پاياني کاتا.

1- در هنگام شروع کاتا بابستن چشمها و جمع کردن دستها و پاها در چند ثانيه به حالت تمرکز فرو ميروند و سعي مي کنند ارتباط خود را با دنياي پيرامون قطع نمايند.يعني همه حواس مغزي خود را متوجه اجراي کاتا کنند. بعد از آن با بازکردن چشمها و اعلام اسم کاتا با صدائي بلند حرکت ايبوکي را که هم جنبه نمايش و حالت رزم و قدرت نمايي در مقابل حريف دارد و هم جنبه قدرت گيري و تنفس کامل دارد را اجرا مي کنند.

2- پس از يکي دو ثانيه خيلي جدي و با همه قدرت شروع به اجراي کاتا ميکنند.هر دفاع و ضربه را بايستي با يک ضربآهنگ و سرعت مشخصي که ماهيت آن تکنيک را بيان ميکند اجرا کند.که هر تکنيک با تکنيک ديگر دراين مورد ممکن است تفاوت کند.

چرخش داچي ها بايستي کامل و به شکل واقعي آن اجرا شوند.داچي هرگز نبايد به صورت ناقص ونيمه انجام گيرد. استفاده صحيح ازحرکت باسن وپرتاب ضربات پا و دست به کمک کمر وباسن، اخم نداشتن در صورت و عدم تغيير عضلات يعني ميميک چهره .هيچ نوع هيجان يا تنس روحي را کاراته کانبايد با صورت خود القاء کند. در موارد مشخص شده کاتا فرياد کياي بايد به موقع ان اجرا شود. ريتم کاتا بايد متاوت باشد يعني در جايي حتمأ بايد سريع و تند حرکت کرد . در جايي ديگر با بستي آرام و متين بدون هيچ عجله اي به اجراي تکنيک پرداخت.

3-اجراي حرکت بازگشت به حالت اوليه در حالي که نگاه کاراتری و در جهت آخرين تکنيکش قرار دارد.پاها منتاسب با هم جمع گرديده در حالت موسوبي اداي احترام به روي فودو داچي مي ايستد.اکثر کاتاها از همان نقطه اي که شروع مي شوند در همان نقطه نيز تمام ميشوند . نکته ديگري که يادآوري ان لازم به نظر مي رسد و در بالا به ان تا حدي اشاره شده اين است که کاتارو در حين اجراي يک کاتا بايستي بتواند روحيه اعتماد به نفس، صلابت و استواري راازخود به نمايش بگذاريد. يعني همانگونه که گفته شد نبايد کاتارو چهره اش را در هم، عبوس و هيجان زده نشان دهد بلکه بايد صلابت،اعتماد به نفس،هماهنگي و دقت بسيار زيادي از مجموع حرکتها و نگاهش نمايان باشد .يعني بيننده بدون اينکه ذره اي خشونت و سبعت در کاتارومشاهده کند بايستي براحتي بتواند مفهوم عظمت و بزرگي را ازنماي کلي يک کاتابرگيرد.

ديگر اينکه لباس ( گي ) کاتارو بايد تمير و آراسته باشد.نماي ظاهري سر و صورتش مرتب باشد.راه رفتنش متين و متوازن باشد.

با ياد گرفتن کاراته شاگردان اين هنر، قدم در راهي مي گذارند که بزرگترين استادان اين راه را طي نموده اند. اگر کاراته با روح صحيح خود يعني با اعتماد و فروتني اجرا شودشاگردان اين هنر، معنايي را که در زبان کاتا نهفته است لمس خواهند کرد.

 

اهداف کاتا
هر کاتا داراي دو هدف مي باشد.

اهداف فيزيکي تمرينات کاتا

علاوه بر افزايش دانش تکنيکي شخص، کاتا از نظر پرورش جسمي دو هدف دارد. اول تقویت استخوانها وماهيچه ها براي حداکثر کارايي بيو مکانيسم شخصی. هدف دوم پرورش حرکت و انعکاسهاي سريع و واکنش سريع در وضعيت دفاع از خود.

اهداف متا فیزيکي تمرينات کاتا

درتمرينات کاتا کيفيت هاي غير فیزيکي نيز وجود دارند که بايد به آنها توجه بسيار کرد تکامل ذهن و روان. فروتني و تواضع، کاتا با تعظيم شروع و بعد از اجراي هر کاتا احترام انجام مي گيرد. ( با تعظيم کردن ) کاراته کا حرکات خود را در يک وضعيت آرام و آماده نبرد که در عين حال از هوشیاري کامل برخوردار است شروع می کند. مرکز جاذبه و يا تاندن نقطه قدرت و تمرکز مي شود و در اين حالت کاراته کا کاملأ آماده مبارزه مي شود.

کيفيت هاي هر حرکت در کاتا

در تمرينات هيچ حرکت زايدي وجود ندارد. هر حرکت وظيفه و معنايي دارد. در طي اجراي کاتا شخص مي بايست از معاني حرکاتش در عين انکه حريف خيالي خود را همه جا زير نظر دارد آگاه باشد. زمان بندي صحيح هر حرکت نيز اهميت دارد.

هنگام اجراي تکنيکها چه تهاجمي و چه دفاعي شاگردبايد روش صحيح تنفس و هم زمان کردن آن را با به اجرا درآوردن تکنيک خاص انتخاب کند. کياي قدرت تکنيک را در هنگام اجرا بالا مي برد.

هر کاتا ويژگي خود رادارد. در اجراي کاتا شاگرد بايد سالها تحت نظر مربي مجرب آموزش ببيند. اين براي اطمينان در اجراي صحيح تکنيک ها است واين شاگرد تمامي مسايل ريز کاتا را باید تعليم ديده باشد.در اين قسمت است که شاگرد از هنر رزمي و راههاي جسماني فلسفي، در طول تمرينات قراردادي تکامل پيدا کرده است.

بيشتر کاتاها براي مثال با يک تکنيک دفاعي شروع و تقريباٌ تمام آنها با دفاع خاتمه مي يابد و حقيقتي که در جمله معروف استاد فوناکوشي نهفته است که مي گويد:
در کاراته هرگز اولين حمله وجود ندارد

در سبک کيو کوشين 6 عدد کاتاي (پري) 6 عدد پري او را 5 عدد کاتاي پينان 5 عدد پينان او را و 12 عدد کاتاي نيمه پيشرفته و پيشرفته وجود دارد.همانطور که گفتيم هر کاتا معني و مفهوم خاصي دارد.
  • 1- کاتاهاي پينان: پينان يک اسم اوکينا وائي است به معني صلح آميز وظاهراٌ منظور ابداع کنندگان آن تقويت روحيه فرهنگي در خارج از محيط هاي رزمي بوده است.
  • 2- سوکينو کاتا = کاتاي مشت يا ضربه مشت بسته
  • 3- يا نتسو = چهارمين
  • 4- تنشو = جزء کاتاهاي مقدماتي کاراته و به معني چرخش دستهااست.
  • 5- سانچين نوکاتا = به معني سه مبارزه (با سانچين داچي فرق ميکند)
  • 6- ساي هاي = يا ساي فاي معناي آخرين نقطه شکست يک کاتاي پايه است.
  • 7- گيگ ساي داي = به معناي حمله يا هجوم اصلي يا بزرگ.
  • 8- سي پاي = به معناي 18 حرکت يک کاتاي ناهاته است.
  • 9- گيگ ساي شو= حمله يا هجوم کوچک.
  • 10- گاريو = اژدهاي نشسته.
  • 11- سي ان چين = آرامش در طوفان (ناهاتا) يک کاتاي پيشرفته است.
  • 12- کانگوداي = نگاه کن به اسمان يک کاتاي نيمه پيشرفته.
  • 13- سوشي هو= 54 حرکت يک کاتاي بسيار پيشرفته است.

در ابتدا هنرجويان کيو کوشين با6 عدد پري به اسامي تايکيو کاتاسون ايچ - ني وسان و گري - نوگاتاسو نوايچ - ني وسان اشنا مي شوند. در عين حال بعد از چند ماه تمرين با پري کاتاهاي او را ادامه ميدهند.تمرين کاتاي او را در پيشرفت فنون مبارزه و واکنش هاي دفاعي و تاي ساباکي هنر جو نقش پر اهميتي ايفا ميکند.

هر کاتا داراي يک بونکاي مي باشد.به اين معني که اجراي يک سري دفاع و تکنيک در صورت خيال مفهوم واقعي اش چگونه است.اگر يک تکنيک هيجي جودان انجام ميدهيم و بلا فاصله روي داچي کيبا داچي عقب کشي مي کنيم در عالم واقع چه اتفاقي مي افتد که اين دو حرکت را اجرا مي کنيم حريف مقابل چه واکنشي نسبت به هيچي انجام مي دهد که ما مجبور به اجراي تکنيک بعدي ميشويم مجموعه اين پندار هاو واقعيتها اساس بونکاي را تشکيل ميدهند . يک مربي خوب کاراته وظيفه دارد شناخت خود را از بونکاي هر کاتا افزايش دهد تا بتواند کاتا را به هنرجو دقيق مفهوم نمايد.

يادگيري بونکا ي در درجات بالا بسيار مهم و اساسي است زيرا به عمق و دليل واقعي حرکات به ظاهر نمايش ي کاتا پي مي برند و از درون به روح اصلي کاتا نزديک مي شوند.بونکا ي را معمولا بايد نزد اساتيد بزرگ و بسيار با تجربه يافت.

در سبک کيوکوشين کاتاها به دو دسته تقسيم مي شوند البته به دو علت

1- کاتا هائي که به منظور قدرت يابي و سرعت در حرکات ابداع شده ند.
2- کاتا هائي که به خاطر ايجاد تمرکز و تعادل با کمک تنفسهاي ويژه ايبوکي طراحي شده اند.
در ادامه به شرح کوتاهي از چند کاتا مي پردازند.



گيگ ساي داي = حمله بزرگ يا هجوم بزرگ



:: موضوعات مرتبط: ورزشی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1182
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 2 ارديبهشت 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: